خدا می بیند...God sees
جوانا! رهِ طاعت امروز گير×كه فردا نيايد جواني زپير
قالب وبلاگ

مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَمَن نَهى عَنِ المُنكَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَ أَمِنَ كَيدَهُ .

حضرت علىعلیه السلام :

هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى‏ بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را به خاك ماليده و از مكر او در امان مى‏ ماند .

كافى،ج2، ص50 ، ح1

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

رسول خداصلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :

امر به معروف و نهى از منكر نكند

مگر كسى كه سه خصلت در او باشد:

در امر و نهى خود مدارا كند،

در امر و نهى خود ميانه‏روى نمايد

و به آنچه امر و نهى مى‏كند، دانا باشد .

لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا يَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ :

رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ رَفيقٌ فيما يَنهى عَنهُ ،

عَدلٌ فيما يَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فيما يَنهى عَنهُ،

عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما يَنهى عَنهُ؛

بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

إذا لَم يَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم يَنهَوا عَن مُنكَرٍ وَلَم يَتَّبِعوا الأخيارَ مِن أهلِ بَيتى ، سَلَّطَ اللّه‏ُ عَلَيهِم شِرارَهُم ، فَيَدعوا عِندَ ذلِكَ خِيارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم .

رسول خداصلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله :

هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نيكانشان دعا كنند امّا دعايشان مستجاب نشود .

امالى شیخصدوق ( ره ) ، ص‏254

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنكَرِ لا يُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لكِن يُضاعِفانِ الثَّوابَ وَيُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما كَلِمَـةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ .

امام على عليه السلام :

امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزديك مى‏كنند و نه از روزى كم مى‏نمايند، بلكه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منكر سخن عادلانه‏اى است نزد حاكمى ستمگر.

غررالحكم ، ج2، ص611 ، ح3648

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَى رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ   سوره مبارکه ص ، آیه 62

درقيامت،سردمدارانِ گمراهي همچون ابوجهل ها و ابولهب هاهنگامي كه مي بينند اثري از عمارياسرها ومصيب ها وبلال ها در دوزخ نيست ، به خود مي آيند و از يكديگر مي پرسند: پس اين افراد چه شدند؟ما آنها را مشتي اخلالگر و اشرار و اوباش مي دانستيمكه براي به هم زدن آرامش اجتماع و از بين بردن افتخارات نياكان ما به پا خواسته بودند . ما برچسب اشراربودن به آنها مي زديم (1) ودردنيا آنها را ريشخند مي كرديم . اينك نمي دانيم كه ما اشتباه كرده ايم وآنها نجات يافته اند يا چشمهاي ما اشتباه مي كند و آنها هم درآتش اند. (2) در روايتي ازامام صادق (علیه السلام) آمده است كه به يكي از يارانش فرمود : خداوند از شما پيروان مكتب اهل بيت در قرآن ياد كرده ؛ آنجا كه دشمنان شما در آتش دوزخ مي گويند : چرا ما دراينجا مرداني راكه ازاشرارمي شمرديم،نمي بينيم؟...به خدا سوگند مقصود ازاين مردآن،شما هستيد كه گروهي شما را اشرار مي پندارند. به خدا سوگند، شما در بهشت شادمان ومسروريد ؛ درحالي كه دوزخيان درجهنم دنبال شما مي گردند. (3)

1-نمونه،ج19،ص325        2-الميزان،ج17،ص221         3-نمونه،ج19،ص327

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 6 / 1برچسب:, ] [ 2:9 ] [ oroojloo ] [ ]

قسمتی از ترجمه ی  دعاى حضرت امام حسين عليه السلام در روز عرفه:

ستايش خاص خدايى است كه ... مهربان نسبت به هر نالان... و او است كه دعاها را شنواست و گرفتاريها را برطرف كند و درجات را بالا برد... معبودى جز او نيست و چيزى با او برابرى نكند و چيزى همانندش نيست و او شنوا است و بينا و دقيق و آگاه و او بر هرچيز توانا است خدايا من بسوى تو اشتياق دارم و به پروردگارى تو گواهى دهم اقرار دارم به اينكه تو پروردگار منى و بسوى تو است بازگشت من آغاز كردى وجود مرا به رحمت خود پيش از آنكه باشم چيز قابل ذكرى و مرا از خاك آفريدى آنگاه در ميان صلبها جايم دادى و ايمنم ساختى از حوادث زمانه و تغييرات روزگار و سالها و همچنان همواره از صلبى به رحمى كوچ كردم در ايام قديم و گذشته و قرنهاى پيشين و از روى مهر و راءفتى كه به من داشتى و احسانت نسبت به من مرا به جهان نياوردى در دوران حكومت پيشوايان كفر آنان كه پيمان تو را شكستند و فرستادگانت را تكذيب كردند ولى در زمانى مرا بدنيا آوردى كه پيش از آن در علمت گذشته بود از هدايتى كه اسبابش را برايم مهيا فرمودى و در آن مرا نشو و نما دادى و پيش از اين نيز به من مهر ورزيدى بوسيله رفتار نيكويت و نعمتهاى شايانت كه پديد آوردى خلقتم را از منى ريخته شده و جايم دادى در سه پرده تاريكى (مشيمه و رحم و شكم ) ميان گوشت و خون و پوست و گواهم نساختى در خلقتم و واگذار نكردى به من چيزى از كار خودم را سپس بيرونم آوردى بدانچه در علمت گذشته بود از هدايتم بسوى دنيا خلقتى تمام و درست و در حال طفوليت و خردسالى در گهواره محافظتم كردى و روزيم دادى از غذاها شيرى گوارا و دل پرستاران را بر من مهربان كردى و عهده دار پرستاريم كردى مادران مهربان را و از آسيب جنيان نگهداريم كردى و از زيادى و نقصان سالمم داشتى پس برترى تو اى مهربان و اى بخشاينده تا آنگاه كه لب به سخن گشودم و تمام كردى بر من نعمتهاى شايانت را و پرورشم دادى هرساله زيادتر از سال پيش تا آنگاه كه خلقتم كامل شد و تاب و توانم به حد اعتدال رسيد واجب كردى بر من حجت خود را بدين ترتيب كه معرفت خود را به من الهام فرمودى و بوسيله عجايب حكمتت به هراسم انداختى و بيدارم كردى بدانچه آفريدى در آسمان و زمينت از پديده هاى آفرينشت و آگاهم كردى به سپاسگزارى و ذكر خودت و اطاعت و عبادتت را بر من واجب كردى و آنچه رسولانت آورده بودند به من فهماندى و پذيرفتن موجبات خوشنوديت را برايم آسان كردى و در تمام اينها به يارى و لطف خود بر من منت نهادى سپس به اينكه مرا از بهترين خاكها آفريدى راضى نشدى اى معبود من كه تنها از نعمتى برخوردار شوم و از ديگرى منع گردم بلكه روزيم دادى از انواع (نعمتهاى ) زندگى و اقسام لوازم كامرانى و اين بواسطه آن نعمت بخشى بزرگ و بزرگترت بود بر من و آن احسان ديرينه ات بود نسبت به من تا اينكه تمام نعمتها را بر من كامل كردى و تمام رنجها و بلاها را از من دور ساختى باز هم نادانى و دليرى من بر من جلوگيرت نشد از اينكه راهنماييم كردى بدانچه مرا به تو نزديك كند و موفقم داشتى بدانچه مرا به درگاهت مقرب سازد كه اگر بخوانمت پاسخم دهى و اگر بخواهم از تو به من عطا كنى و اگر اطاعتت كنم قدردانى كنى و اگر سپاسگزاريت كنم بر من بيفزايى و همه اينها براى كامل ساختن نعمتهاى تو است بر من و احسانى است كه نسبت به من دارى پس منزهى تو ... .

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

بسم الله الرحمن الرحیم

امر به معروف و نهی از منکر در چه مواردی مناسبتر است؟

امربه معروف و نهی از منکر شرایطی داره که اگر اون شرایط موجودباشه واجب میشه که این شرایط در رساله ی امام خمینی ره اینها هستند:

اول: آنکه کسى که مى ‏خواهد امر و نهى کند، بداند که آنچه شخص مکلف به جا نمى‏ آورد، واجب است بجا آورد، و آنچه بجا مى‏ آورد، بايد ترک کند. و بر کسى که معروف و منکر را نمى ‏داند، واجب نيست. دوم: آنکه احتمال بدهد امر و نهى او تاثير مى‏ کند. پس اگر بداند اثر نمى‏کند، واجب نيست. سوم: آنکه بداند شخص معصيت کار بنا دارد که معصيت‏ خود را تکرار کند. پس اگر بداند يا گمان کند يا احتمال صحيح بدهد که تکرار نمى ‏کند، واجب نيست. چهارم: آنکه در امر و نهى مفسده‏ اى نباشد. پس اگر بداند يا گمان کند که اگر امر يا نهى کند، ضرر جانى يا عرضى و آبرويى يا مالى قابل توجه به او مى ‏رسد، واجب نيست. بلکه اگر احتمال صحيح بدهد که از آن، ترس ضررهاى مذکور را پيدا کند، واجب نيست. بلکه اگر بترسد که ضررى متوجه متعلقان او مى ‏شود، واجب نيست. بلکه با احتمال وقوع ضرر جانى يا عرضى و آبرويى يا مالى موجب حرج بر بعضى مؤمنين، واجب نمى‏ شود. بلکه در بسيارى از موارد حرام است.

ولی گاهی اوقات برای بعضی اشخاص امر به معروف و نهی از منکر در موارد خاصی اهمیت و مناسبت بیشتری پیدا میکنه مثل اینکه خودِخانم ها درباره ی مسأله ی حجاب و عفاف به همدیگه تذکر بدهند تا از دخالت آقایون که تذکر دادن درباره ی این مسائل احیانا میتونه باعث مفسده و یا مورد تهمت قرارگرفتن ایشون بشه جلوگیری به عمل بیاد .

مثلا در جامعه ی امروزی که گناه کردن مثل آب خوردن است نمی توان در هرلحظه و دقیقه به افراد تذکرداد

عمل کردن به این واجب الهی نباید موجب اختلال در زندگی خودمون بشه ،با اولویت بندی ،برنامه و البته دوری از فرار از مسئولیت های الهی و دوری از توجیه و با توکل به خدا حرکت کنیم.یادم باشه که بهترین امر به معروف و نهی ازمنکراعمال خودمه که الگوی دیگران قرار میگیره .

و ممکن است گاهی موجب خشم آنان شود پس باید چه کنیم؟

امر به معروف و نهی از منکر غیر از شرایطی که ذکر شد دارای مراتبی هم هست که شما رو به رساله ی مرجع تقلیدتون ارجاع میدم.با اطلاع از مراتب این واجب مهم الهی و با برخورد صحیح و محترمانه مخصوصا درباره ی افرادی که سنشون از ما بیشتره و یا شخصیت محترم و مؤدبی دارند مانع خشم و عصبانیت اونها بشیم.

 

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

حضرت علي عليه السلام :
در زاد و توشة آن ( دنيا )جز تقوا خيري نيست ،
کسي که به قدر کفايت از آن بردارد در آرامش به سر مي‏برد ،
و آن کس که در پي به دست آوردن متاع بيشتري از دنيا باشد
وسائل نابودي خود را فراهم کرده ، و به زودي از دست مي‏رود ،
بسا افرادي که به دنيا اعتماد کردند ، ناگهان مزة تلخ مصيبت را
به آنها چشاند و بسا صاحب اطميناني که به خاک و خونش کشيد ،
چه انسانهاي باعظمتي را که خوار و کوچک ساخت،
و بسا فخرفروشاني را که به خاک ذلت افکند.
حکومت دنيا ناپايدار، عيش و زندگاني آن تيره و تار،
گواراي آن شور، و شيريني آن تلخ، غذاي آن زهر،
و اسباب و وسائل آن پوشيده است ،
زندة آن در معرض مردن ، و تندرست آن گرفتار بيماري است ،
حکومت آن بر باد رفته ، و عزيزان آن شکست خورده ؛
متاع آن نکبت‏ آلود و پناه‏ آورندة آن غارت زده خواهد بود .
نهج البلاغه، ترجمة مرحوم دشتي ، خطبه 111 ، قسمت 3 ،ص 205
 

 www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

حضرت علي عليه السلام :
کسي ازدنيا شادماني نديد جز آنکه پس از آن با اشک و آه روبرو شد ، هنوز با خوشيهايدنيا روبرو نشده است که با ناراحتيها و پشت کردن آن مبتلا مي‏گردد ، شبنمي از رفاه و خوشي دنيا بر کسي فرود نيامده جز آنکه سيل بلاها همه چيز را از بيخ و بن مي‏کنند ، هرگاه صبحگاهان به ياري کسي برخيزد ، شامگاهان خود را به ناشناسي مي‏زند ، اگر از يک طرف شيرين و گوارا باشد از طرف ديگر تلخ و ناگوار است. کسي از فراواني نعمتهاي دنيا کام نگرفت جز آنکه مشکلات و سختيها دامنگير او شد ، شبي را در آغوش امن دنيا به سر نبرده جز آنکه صبحگاهان بالهاي ترس و وحشت بر سر او کوبيد ، بسيار فريبنده است
و آنچه دردنياست نيز فريبندگي دارد ، فاني و زودگذر است ،
و هر کس در آن زندگي مي‏کند فنا مي‏پذيرد.
نهج البلاغه، ترجمة مرحوم دشتي ، خطبه 111 ، بخشي از قسمت 2 ، ص 205
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 12 / 6برچسب:شامگاهان خود را به ناشناسي مي‏زند !, ] [ 23:29 ] [ oroojloo ] [ ]

 

امام هادی علیه السلامفرمودند:
 إِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلعَدلُ فِیهِ أَغلَبَ مِنَ الجَورِ فَحَرَامٌ أَن یُظَنَّ بِأَحَدٍ سُوءً حَتَّی یعلَمَ ذَلِكَ مِنهُ، وَإِذَا كَانَ زَمَانٌ، اَلجَورُ أَغلَبَ فِیهِ مِنَ العَدلِ فَلَیسَ لأَحَدٍ أَن یَظُنَّ بِأَحَدٍ خَیراً مَا لم یَعلَم ذَلِكَ مِنهُ.
هرگاه روزگاری بود كه عدالت در آن بر ستم غالب باشد، حرام است كه به كسی گمان بد بری مگر این كه بدی او بر تو معلوم شود و هرگاه روزگاری بود كه در آن ظلم و ستم بر عدل و دادگری غالب باشد، پس جایز نیست که  کسی به كس دیگر  گمان نیك برد، مگر این كه خوبی او بر وی معلوم شود .   
أعلام الدین ، ص 312    و     بحارالانوار ، 84 /286

مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ، جلد دوّم،فصل چهارم : در ذكر چند كلمه موجزه منقوله از حضرت هادى عليه السلام ،ص 691

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 آیا ملائکه ، گریه و خنده هم دارند ؟

پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل پرسید :آیا ملائکه ، گریه و خنده هم دارند ؟
گفت : آری از سه کس از روی تعجب می خندند و برسه کس از روی ترحم و دلسوزی می گریند ؛
اما خنده :
 یکی ازکسی که سراسرروز سخنان یاوه گوید ، و چون شب شود نماز عشا خوانده و باز یاوه سرایی کند ،  ملائکه خندند و گویند : ای بی خبر صبح تا به شام  سیر نشدی ! اکنون سیر می شوی ؟ دیگر از دهقانی که بیل و کلنگ برداشته به بهانه ی تعمیر و اصلاح زمین خود دیوار مشترک را می ساید تا به سهم خویش بیافزاید ؛ ملائکه (از این سفاهت ) خنده کنند و گویند : آن زمین پهناور تو را سیر نکرد این مختصر سیرت می کند ؟! سوم : از زنی که در زندگی ، خود را از بیگانه نپوشیده پس از مرگ او را در قبر نهند و بدنش را بپوشانند که از دیده ها پنهان باشد ؛ ملائکه خندند و گویند : هنگامی که مورد  رغبت بود او را نهان نکردید ، اینک مستور کنید که مورد نفرت و انزجار است .
اما گریه ملائکه :
 یکی بر غریبی است که در راه طلب علم بمیرد ، دوم : بر زن و مردی سالخورده که آرزوی فرزند کنند ، در آخر عمر پسری نصیبشان شود خرسند شوند ودل به او ببندند که در آخر کار به ما خدمت کند و پس از مر گ جنازه ی ما را تشییع کند آنگاه پسر پیش از پدر و مادر جان سپارد ملائکه قبل از پدر و مادر بر او بگریند ؛ سوم : بر یتیمی که نیمه شب بیدار شود و گریان سراغ مادر رود غافل از اینکه مادرش مرده ، دایه با خشونت فریاد می زند : چرا گریه می کنی ؟ کودک بینوا متوجه مرگ مادر شده ناامید خاموش می گرددملائکه به حال غربت او می گریند .
آیت الله مشکینی(ره)،نصایح ، مترجم : آیت الله احمد جنتی ، باب پندهای سه گانه ، ص 124 و 125 .
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى ابْنِ
مَرْيَمَيَا مُعَلِّمَ الْخَيْرِ أَعْلِمْنَا أَيُّ الْأَشْيَاءِ أَشَدُّ فَقَالَ أَشَدُّ
الْأَشْيَاءِ غَضَبُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالُوا فَبِمَ يُتَّقَى غَضَبُ اللَّهِ ؟
 قَالَ بِأَنْ لَا تَغْضَبُوا قَالُوا وَ مَا بَدْءُ الْغَضَبِ؟ قَالَ الْكِبْرُ وَ
 التَّجَبُّرُ وَ مَحْقَرَةُ النَّاسِ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: حواريون به عيسى بن مريم گفتند اى آموزگار خير ما را بياموز كه سخت تر از هر چيز چيست؟ فرمود: سخت ‏تر از هر چيز، خشم خداى عزّ و جلّ است، گفتند: به چه وسيله ميتوان از خشم خداوند در امان بود؟ فرمود: به اينكه خشمناك نشويد گفتند: سرچشمه خشم چيست؟ فرمود: تکبر و گردن کشی و مردم را كوچك شمردن.
محمد ابن علی ابن بابویه(شیخ صدوق (ره))،الخصال المحمودة و المذمومة،باب الواحد،ج 1،ص 18 .
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

پیامبر  (صلی الله علیه و آله) فرمودند :مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ وَصِيَّة مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً.
کسی که بدون وصیت از دنیا برود مرگش مرگ جاهلی خواهد بود .
وسایل الشیعه ، باب 1 ، ح 7
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

تذکرات قبل از نوشتن وصیت نامه

قبل از نوشتن وصیت، این یادآوری ها مطالعه شود .

1 برای تنظیم وصیت نامه، حتما به عالم دینی که به مسائل آشنائی کامل داشته باشد مراجعه فرمایید .

2 وصی انسان باید مورد وثوق و اطمینان باشد که به وصیت عمل خواهد کرد .

3 همه ساله وصیت نامه را مورد تجدید نظر قرار دهید تا اگر مواردی از آن نیازمند تغییر و یا اصلاح بود ، این کار انجام پذیرد .

4 بهتر است همان گونه که امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید ، خودمان وصی خود باشیم و آن چه از کارهای خیر که دوست داریم بعد از ما برای ما انجام دهند ، خود انجام دهیم .

5 برای وصیت نامه از چند نفر از افراد مورد اعتماد به عنوان شاهد استفاده کنیم .

6 انسان فقط نسبت به یک سوم از دارائی خود پس از مرگ ،اختیار دارد و بیش از آن از اختیار ما بیرون است و چگونگی تقسیم آن به گونه ای است که خداوند معین فرموده است ، بنابراین نمی توان وصیت کرد که مثلا ارث پسر و دختر یکسان باشد و یا بیش از آن چه خداوند معین فرموده است به یکی از  وارثان پرداخت شود مگر آن که همه وارثان به این گونه تقسیم رضایت دهند، هم چنین محروم کردن از ارث معنا ندارد و بی تاثیر  است .

7 وصیت به یک سوم برای امور خیریه در صورتی خوب است که وارثان ما ، نیازمند نباشند اما در صورتیکه آنان حقیقتا نیازمندند، بهتر است به کمتر از یک سوم مثلا یک چهارم یا یک پنجم وصیت کرد و یا با توجه به میزان نیازمندی ورثه اصلا برای امور خیریه وصیتی نکرد .

8 امکان رجوع از وصیت تا آخرین لحظه حیات امکان پذیر است ، بنابراین هرگاه انسان بخواهد وصیت خود را تغییر دهد و به شکل دیگری وصیت کند ممکن است .

9 وصیت نامه را حتما در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسانیم .

10 در مورد مهر همسر، به فتوای بعضی از مراجع تقلید باید پرداخت آن به نرخ روز و با محاسبه تورم صورت پذیرد در این مساله باید از مراجع تقلید خود سوال کنیم .

11 نایب گرفتن در حج واجب پس از مرگ ،در صورتی واجب است که حج بر انسان مستقر شده باشد اما در مورد کسانی که درهمان سال استطاعت ، ثبت نام کرده و قبل از آن که نوبت آنان فرا رسد از دنیا می روند با توجه به فتاوای مختلف مراجع تقلید  ،باید هر کسی حکم مساله را از مرجع تقلید خود سوال کند .

12 برای گرفتن نایب در حج و یا قضای نماز و روزه حتما با دفتر مراجع تقلید ارتباط برقرار کنید ، زیرا نایب شرایط خاصی دارد و هر کسی نمی تواند در این امور نیابت کند به ویژه در نیابت حج

 

13 کسانی که فرزند صغیر دارند اگر برای مراسم پس از مرگ خود وصیت به برداشتن از ثلث نکنند ، نمی توان از سهم صغیر برای این مراسم به غیر از کفن چیزی برداشت .

 

14مردی که از دنیا می رود به طور طبیعی و به حکم اسلام پدر او یعنی پدربزرگ فرزندان صغیرش ، قیم و سرپرست آنان خواهد بود ، و همینطور پدر پدربزرگ اما اگر آنها در قید حیات نباشند ، در صورتی که سرپرستی ، برای فرزندان صغیر خود تعیین نکنیم تعیین سرپرست باید توسط حاکم شرع صورت پذیرد .

 

15 منظور از فرزندان صغیر ،فرزندانی است که به سن تکلیف یعنی بلوغ نرسیده اند .

 

16 تمام بدهی های انسان پس از مرگ ،حال و نقد می شود یعنی باید  اول همه را قبل از هر چیز پرداخت کنیم .

 

17 اگر برخی از وارثان میت حاضر به پرداخت دیون میت نباشند هرکسی که به او ارث می رسد باید از ارثیه، همه دیون او را بپردازد .

 

18 بهتر است در وصیت ها از وصیت به اموری که موجب زحمت بازماندگان می شود مانند انتقال جنازه به جای دیگر و یا چگونگی برگزاری مراسم و امثال آن اجتناب کنیم .

 

19 - بهتر است در وصیت به یک سوم یعنی ( ثلث ) بخش معینی از دارائی را تعیین کنیم تا به اندازه یک سوم از همان بخش برداشته شود مثلا از خانه یا مغازه یا پول های نقد ، زیرا وصیت به یک سوم ، از مجموع دارائی برای وارثان موجب زحمت خواهد بود .

 

20 وصیت برای خویشاوندان نیازمندی که وارث نیستند مستحب است و در روایات تاکید فراوانی  به آن شده است .

 

21 انسان می تواند برای آن که همسرش پس از مرگ او گرفتار مشکلاتی در مسکن نشود در زمان حیات خود ،حق استفاده از خانه مسکونی خود را به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار کند و در نتیجه با مرگ شوهر استفاده از خانه مسکونی در اختیار همسر خواهد بود و پس از فوت او خانه میان وارثان تقسیم می شود به این کار در اصطلاح فقه اسلامی ( حبس ) و یا ( عمری ) می گویند یعنی مرد به همسرش می گوید حق استفاده از خانه مسکونی خودم را واقع در .............. تا زمان حیات شما به شما واگذار نمودم ، و پس از آن همسر می گوید پذیرفتم .

 

لازم به یادآوری است ، در این صورت خانه از ملک شوهر و پس از مرگ او از ارثیه وارثان بیرون نمی رود . برای توضیح بیشتر به کتاب تحریر الوسیله امام خمینی پایان ( کتاب الوقف ) مراجعه فرمائید ، هم چنین انسان می تواند استفاده از تمامی اثاث خانه  را به همین شکل به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار نماید بسیار مناسب است که این امور در وصیت نامه آورده شود .

 

22 نام مرجع تقلید خود را در وصیت نامه بنویسیم . زیرا  فتوای مراجع تقلید در برخی از احکام متفاوت است و اطلاع از مرجع تقلید در کیفیت عمل به وصیت لازم است .

متن وصیت نامه

 

 

 

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند :مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ وَصِيَّة مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً .

 

کسی که بدون وصیت از دنیا برود مرگش مرگ جاهلی خواهد بود .

شیخ حر عاملي (ره) ، وسائل الشيعه ، ج19،ص 259 .

 

الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

 

اینجانب .........................  فرزند ...............................   در تاریخ .........................................

 

در کمال صحت ، سلامت و اختیار به موارد ذیل و صیت می کنم ، وصیت نامه های دیگر، قبل از این تاریخ از درجه اعتبار ساقط می باشد .

این

بخش اول : تعیین وصی ، ناظر و قیم برای اطفال صغیر

 

1 - وصی خود قرار دادم جناب ................................

 

2 - ناظر بر انجام وصیت جناب ...............................

3 - سرپرست و قیم فرزندان صغیرم جناب .............................وصیت نامه در پنج بخش تنظیم شده است

 

بخش دوم : بدهکاری ها ، اموالی که امانت گرفته ام و حقوقی که بر عهده دارم (اعم از حق الله مانند نماز و روزه و ... و حق الناس )

بدهی های اینجانب به شرح زیر می باشد :

 

1 - تمام مهریه همسرم خانم ................................. که مبلغ .......................... می باشد

 

2 -خمس در آمد های اینجانب از سال خمسی گذشته تا تاریخ فوت

(سال خمسی اینجانب در تاریخ  ......................  می باشد )

4 مبلغ .............................. زکات از سال های گذشته  .

5 -حج واجب یعنی  حج تمتع

6- به افراد زیر این مبالغ را بدهکارم :

 

الف : آقای ..............................  مبلغ ..............................

 

ب :  آقای ..............................  مبلغ ..............................

ج :   آقای ..............................  مبلغ .............................

اموالی که امانت گرفته ام

 

از افراد زیر این اموال را به امانت گرفته ام .

الف : آقای ..............................       ..............................

ب : آقای ..............................       ..............................

ج : آقای ..............................       ..............................

حقوقی که بر عهده دارم ( اعم از حق الله مانند نماز و روزه و ... و حق الناس )

1-  ................................

2-..................................

3-  ................................

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:
ادامه مطلب

 

وعَجّل اللّهُمَّ في فَرَجِ مولانا صاحب الزَّمان
السَّلامُ عليكَ يا رسولَ الله
السَّلامُ عليكَ يا اميرَ المؤمنين
السَّلامُ عليك يا فاطِمةُ الزَّهراء
السَّلامُ عَليك يا حسنَ بنَ علي
السَّلامُ عَليكَ يا حُسَينَ بنَ علي
السَّلامُ عليكَ يا عليَ بنَ الحُسَين
السَّلامُ عليكَ يا مُحّمدَ بنَ علي
السَّلامُ عليكَ يا جعفرَ بنَ محمَّد
 السَّلامُ عليكَ ياموسَي بنَ جعفر ورحمة اللهِ وبركاتُهُ
                                         .
 
السَّلام عليكَ يا عليَّ بنَ موسَي الرّّضا
عليكَ آلافُ التَّحيَّةِ والثّناء
السَّلامُ عليكَ ورحمةُ الله وبركاتهُ
                                           .
السّلامُ عليكَ يا محمَّدَ بنَ علي
السَّلامُ عليكَ يا عليَّ بنَ محمد
السَّلامُ عليكَ يا حَسنَ بنَ علي
السَّلامُ عليكَ يا حُجَّة بنَ الحَسن العَسكَري
عَجَّلَ الله تعالي فَرَجَك وسَهَّلَ اللهُ مَخرَجَك

السَّلامُ عليكم جميعاً و رحمة الله وبركاتُهُ

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّه
إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏ايد!
 از رحمت خداوند نوميد نشويد
که خداوند همه گناهان را مى‏آمرزد ،
زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است .
سوره زمر ، آیه 53
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

لَا ایمَانَ لِمَن لَم یأمَن جَاره بوائقه .
پیامبر اکرم( صلى الله علیه و آله و سلم ) :
کسی که همسایه اش از آزار و اذیت او
در امان نباشد ، ایمان ندارد .
بحار الانوار، ج 71، ص 152
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

كُلُّ جُلُوسٍ فِي الْمَسْجِدِ لَغْوٌ إلاّ ثلاَثةٌ: قرائةُ مُصلٍّ، أوْذِكرُ اللّهِ، أوْ سائِلٌ عَنْ عِلْمٍ.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) :

هر نشستنی در مسجد بيهوده است ،

مگر اين كه براي سه كار باشد:
قرآن خواندن ،
 خدا را يادكردن
و يا اندوختن دانش .
وسایل الشیعه، ج 3 ، ص 86
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

رَحِمَ اللهُ امْرَءً عَلِمَ أَنَّ نَفْسَهُ خُطاهُ إِلى أَجَلِه فَبادَرَ عَمَلَهُ وَ قَصَّرَ أَمَلَهُ .
خدا رحمت کند کسي را که بداند
نفس هاي او گام هاي او به سوي مرگ است ،
 پس بر انجام کارهایش مبادرت بورزد
و آرزوهایش را کوتاه کند .

غررالحکم ، ج4 ، ص 44 ، ح 5214

www.javani.loxblog.com

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:
[ 7 / 1برچسب:شوخی,, ] [ 7:17 ] [ oroojloo ] [ ]

 

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ
وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ .
مساجد خدا را تنها کسى آباد مى‏کند که ايمان به خدا و روز قيامت آورده،
و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و جز از خدا نترسد؛ اميد است چنين گروهى از هدايت‏يافتگان باشند .
سوره توبه ، آیه 18
 www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

...َمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِي خَرَابِهَا ...
کيست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگيرى کرد و سعى در ويرانى آنها نمود؟! ...
سوره بقره ، آیه 114

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا
فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ .
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را ( از نگاه به نامحرمان ) فروگيرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ اين براى آنان پاکيزه‏تر است؛ خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است ! .

سوره نور ، آیه 30

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:
[ 23 / 12برچسب:به مؤمنان بگو ,,,, ] [ 1:14 ] [ oroojloo ] [ ]

 

... الجوَار أربَعُونَ داراً مِن أربعَة جوَانبهَا .
حضرت على ( علیه السلام  ) :
... چهل خانه از چهار طرف همسایه ی مسجد است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص  484)
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:
[ 22 / 12برچسب:چهل خانه از چهار طرف,همسایه ی مسجد,, ] [ 5:53 ] [ oroojloo ] [ ]

 

عن عبید بن زرارة قال:سالت اباعبدالله - علیه السلام - عن الكبائر، فقال : هن فى كتاب على - علیه السلام - سبع الكفر بالله و قتل النفس و عقوق الوالدین و اكل الربا بعد البینة و اكل مال الیتیم ظلما و الغراء من الزحف و التعرب بعد الهجرة ؛ قال فقلت : هذا اكبر المعاصى فقال : نعم قلت : فاكل الدرهم من مال الیتیم ظلما اكبر ام ترك الصلاة قال : ترك الصلاة قلت : فما عددت ترك الصلاة فى الكبائر قال : اى اول ما قلت لك ؟قلت : الكفر قال : فان تارك الصلاة كافر یعنى من غیر علة ؛
عبید بن زراره گوید: از امام صادق (علیه السلام ) پرسیدم كه
گناهان كبیره كدام است ؟حضرت فرمود:گناهان كبیره در نوشتار على بن ابى طالب (ع ) هفت چیز است : 1-كفر به خدا.   2- كشتن انسان .3- عاق پدر و مادر شدن .4- ربا خوردن .5-خوردن مال یتیم به ناحق .6- فرار از جهاد.7- تعرب بعد از هجرت (برگشت به جاهلیت ) .عبید مى گویداز امام پرسیدم: یك درهم از مال یتیم خوردن بزرگتر است یا ترك نماز؟حضرت فرمود: ترك نماز، عرض كردم : شما ترك نماز را از گناهان كبیره به حساب نیاوردیدحضرت فرمود: اولین گناه كبیره چه بود؟عرض ‍كردم : كفر به خداوند.فرمود:شكى نیست كه تارك نماز كافر است ، یعنى بدون علت .
وسائل الشیعه ، ج 11، ص 254

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

پاداش و كيفر مردم در يك چيز است‏ !
يثاب الناس أو يعاقبون بخصلة

 حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ السِّنْدِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مِهْزَمٍ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي حَمْزَةَعَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَإِنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ يُشْرِفُ كُلَّ يَوْمٍ عَلَى جَوَارِحِهِ فَيَقُولُ كَيْفَ أَصْبَحْتُمْ فَيَقُولُونَ بِخَيْرٍ إِنْ تَرَكْتَنَا وَ يَقُولُونَ اللَّهَ اللَّهَ فِينَا وَ يُنَاشِدُونَهُ وَ يَقُولُونَ إِنَّمَا نُثَابُ بِكَ وَ نُعَاقَبُ بِكَ .
امام سجاد عليه السّلام فرمود:
زبان آدميزاد همه روزه رو به ديگر اعضاء نموده و ميگويد: حال شما چطور است؟ در جوابش گويند: اگر تو ما را به حال خود واگذارى خوب هستیم و مي گويند: خدا را در باره ما (منظور بدار) و زبان را سوگند مي دهند و مي گويند: پاداش و كيفر ما فقط به خاطر تو است .
محمد ابن علی ابن بابویه(شیخ صدوق (ره))،الخصال المحمودة و المذمومة،باب الواحد،ج 1،ص 18 .
www.Javani.loxblog.com

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:
قال رسول الله (صلَّى الله علیه وآله) :
لاصلاةَ لِجارِ المسجِد الا فِى السمَجد .
نماز همسایه ی مسجد
جز در مسجد پذیرفته نیست .
(میزان الحكمه ، ج 4، ص 394)

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

«قال رسول الله (ص): صَلاةُ الرَّجُل في جَماعَة خير مِن صَلاتِهِ في بَيْتِهِ اَربَعينَ سَنَةً.
 قيلَ: يا رَسولَ اللهِ! صَلاةُ يَوم؟ قال (ص): صلاةُ واحِدة».
پيامبر اکرم فرمود:
يک نماز با جماعت ، بهتر از چهل سال
 نماز فُرادا در خانه است.
پرسيدند: آيا يک روز نماز؟
 فرمود: بلکه يک نماز .
(مستدرک الوسائل، ج 6، ص 466)
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 

مرحبا به بـرادران مـا از اهـل قم !
در «تاريخ قم »مروى است كه:
 جماعتى از مردم رى خدمت حضرت صـادق عـليـه السـلام رسـيـدنـد وگـفـتند: ما از مردم رى هستيم .حضرت فرمود: مرحبا به بـرادران مـا از اهـل قم ! ايشان عرض كردند كه ما از مردم رى هستيم !ديگر مرتبه حضرت هـمـان جـواب را فرمود، آن جماعت چند كرّت اين سخن را گفتند وهمين جواب را شنيدند، آنگاه حـضـرت فـرمـود:هـمـانـا از بـراى حـق تـعـالى حـرمـى اسـت وآن مـكـه اسـت ،وبـراى رسـول خـدا صـلى اللّه عـليـه وآله وسـلم حـرمى است وآن مدينه است . و براى اميرالمؤ منين عـليـه السـلام حـرمـى اسـت وآن كـوفـه اسـت ، و از  بـراى مـا اهل بيت حرمى است وآن بلده قم است و بعد از اين دفن شود در آنجا زنى از اولاد من كه ناميده شـود بـه فـاطمه ، هركس او را زيارت كند بهشت از براى او واجب شود،راوى گفت : وقتى كـه آن حـضـرت ايـن فـرمـايـش نـمـود هـنـوز مـتـولد نـشـده بـود امـام مـوسـى عـليه السلام .(*)
 *( بحارالانوار ) 48/317.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ، جلد دوّم،اولاد و اعقاب امام موسی بن جعفر علیه السلام،ص448

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:

 ... و نام او فاطمه دخترموسى عليه السلام است  ...

قاضی نوالله در «مجالس المومنین» فرموده از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه گفت آگـاه بـاش بـه درسـتـى كـه از بـراى خـداحـرمـى اسـت وآن مـكـه اسـت و از براى حضرت رسـول صـلى اللّه عليه وآله وسلم حرمى است وآن مدينه است و از براى اميرالمؤ منين عليه السلام حرمى است وآن كوفه است ، آگاه باش به درستى كه حرممن وحرماولاد من بعد از من در قم است ،آگاه باش به درستى كه قم كوفه صغيره است و همانا از براى بهشت هشت در اسـت سه در آنها به سوى قم است ، و وفات كند در قم زنى كه از اولاد من باشد ، و نام او فاطمه دختر  موسى عليه السلام است كه داخل مى شوند به سبب شفاعت او شيعه ی من جميع ايشان در بهشت (*).

 *( مجالس المؤ منين ) 1/83.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ، جلد دوّم،اولاد و اعقاب امام موسی بن جعفر علیه السلام،ص448

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

برچسب‌ها:
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

تقدیم به همه ی جوانانی که تصمیم دارند بهار عشق را در بهار عمر آغاز کنند و آن را به دست خزان پيري نسپارند و بهار عمر را در بهار عشق به خداوند در هم تنيده و در اين بهارِ بهاري،مرواريد وصال را در كلبه ي قلب خود محفوظ نگه دارند. تو قدر خرمي نوبهار عمر بدان****خزان گلشن ما را دگر بهاري نيست
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک های مفید
لینک دوستان
پيوندهای روزانه
برچسب‌ ها
لینک های مفید
آرشيو مطالب
5 دی 1401
5 آذر 1394
5 آبان 1394 3 مرداد 1394 3 تير 1394 5 خرداد 1394 3 بهمن 1393 1 مهر 1393 5 خرداد 1393 7 ارديبهشت 1393 7 فروردين 1393 6 فروردين 1393 4 فروردين 1393 3 فروردين 1393 5 آبان 1392 3 آبان 1392 1 مهر 1392 5 ارديبهشت 1392 7 فروردين 1392 4 فروردين 1392 3 فروردين 1392 2 فروردين 1392 1 فروردين 1392 7 اسفند 1391 6 اسفند 1391 5 اسفند 1391 3 اسفند 1391 2 اسفند 1391 7 بهمن 1391 6 بهمن 1391 5 بهمن 1391
امکانات وب
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]