خدا می بیند...God sees
جوانا! رهِ طاعت امروز گير×كه فردا نيايد جواني زپير
قالب وبلاگ

 حضرت امام رضا عليه السلام به سعد اشعرى قمى فرمود:كه اى سعد ! نـزد شـمـا قـبرى از ما هست . سعد گفت : فداى توشوم ! قبر فاطمه دختر امام موسى عليه السلام را مى فرمايى ؟ فرمود: بلى ، هر كه او را زيارت كند و حق او را بشناسد از براى او اسـت بهشت ، وبر اين مضمون روايات بسيار است(*)

* ( بحارالانوار ) 48/317.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ،جلد دوّم،اولاد و اعقاب امام موسی بن جعفر علیه السلام،ص448
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

نحوه ی تدفین حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
صاحب « تاريخ قم » گفته كه حديث كرد مرا حسين بن على بن على بن بابويه از مـحـمـّد بـن حـسـن بـن وليـد كـه چـون فـاطـمـه عـليـهـا السـلام وفـات كـرد او را غـسـل دادنـد وكـفـن كـردنـد وحـركـت دادنـد او را و بـردنـد به بابلان وگذاشتند او را نزديك سـردابـى كـه بـراى اوكـنـده بـودنـد ، پـس آل سـعـد بـا هـم گـفـتـگـوكـردنـد كـه كـيـسـت داخـل سـرداب شـود و جـنـازه ی بـى بـى را دفـن نمايد؟ بعد از گفتگوها، رأى ايشان بر آن قـرار گـرفـت كـه خـادمـى بـود از بـراى ايـشـان بـه غايت پير كه نامش قادر بوده ومرد صـالحـى بـوده اومـتـصـدى دفـن شـود، چون فرستادند عقب آن شيخ صالح ، ديدند دونفر سـوار كـه دهـان خـود را بـسـتـه بـودنـد بـه لئام بـه تـعـجيل تمام از جانب رمله يعنى ريگزار پيدا شدند چون نزديك جنازه رسيدند پياده شدند ونماز بر آن مخدره خواندند وداخل در سرداب شدند واورا دفن كردند وبيرون آمدند وسوار گشتند ورفتند وكسى نفهميد كه ايشان چه كسى بودند.(2)
در روايـت اول اسـت كـه مـوسـى بـر سـر قـبـر آن مخدره سقفى از بوريا بنا كرد تا آنكه حضرت زينب دختر حضرت جواد عليه السلام قبله اى بنا كرد بر روى قبر، و محراب نماز فاطمه عليها السلام هنوز موجود است در خانه موسى بن خزرج .فقير گويد: كه در زمان ما نيز آن محراب مبارك موجود است وآن واقع است در محله ميدان مير مـعـروف اسـت بـه ( ستيّه ) يعنى معروف به ( ستى ) وستى به معنى خانم وبى بى است .
2 - ( بحارالانوار ) 48/290.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ، جلد دوّم،اولاد و اعقاب امام موسی بن جعفر علیه السلام،ص448

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

سبب و نحوه ی ورودحضرت فاطمه معصومهسلام الله علیها به قم
و سـبـب آمـدنـش بـه قـم چـنـانـكـه عـلامـه مـجـلسـى رحـمـه اللّه از « تـاريـخ قـم » نـقـل كـرده و او از مـشـايـخ اهـل قم روايت كرده آن است كه چون مأمون حضرت امام رضا عليه السـلام را در سـال دويـسـت از هـجـرت از مـديـنـه بـه مـرو طـلبـيـد يـك سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه عليهما السلام به جهت اشتياق ملاقات برادرش از مـديـنـه بـه جـانـب مـرو حركت كرد، پس همين كه به ساوه رسيد مريضه شد پرسيد كه از ايـنـجـا تا قم چه مقدار مسافت است ؟ گفتند: ده فرسخ است . پس خادم خود را فرمود كه مرا به جانب قم ببر. پس آن حضرت را به قم آورد ودر خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آورد.
وقـول اصـح آن اسـت كـه چـون خـبـر آن مـخـدره رسـيـد بـه آل سعد همگى متفق شدند كه به قصد آن حضرت بيرون روند و از آن حضرت خواهش نمايند بـه قـم تـشريف آورد، پس در ميان همه موسى بن خزرج بر اين امر تقدم جست همين كه به خدمت آن مكرمه رسید ، مهار ناقه ی آن حضرت را گرفت و كشيد تا وارد قم ساخت و در خانه ی خود آن سـيـده ی جليله را منزل داد، پس آن حضرت مدت هفده روز در دنيا مكث نمود و به رحمت ايزدى و رضـوان اللّه پيوست ، پس او را غسل داده و كفن نمودند و در ارض بابلان آنجا ـ كه امروز روضه ی مقدسه ی او است و ملك موسى بوده ـ آن حضرت را دفن كردند(1).
1 - ( بحارالانوار ) 48/290.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى (ره)،منتهى الامال ، جلد دوّم ،اولاد و اعقاب امام موسی بن جعفر علیه السلام،ص447
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

قال رسول الله صلّي الله عليه و آله : ... و المَرْأةُ اذا خَرَجَتْ
من بابِ دارِها مُتَزَيِّنَةً مُتَعَطِّرَةً و الزّوجُ بذلِكَ راضٍ
يُبني لِزَوجِها بكُلّ قَدَمٍ بيتٌ في النّار .

رسول خدا

(صلي الله عليه و آله) :

هنگامي كه زني آرايش كرده و معطر از خانه خارج شود و شوهرش نيز به اين كار راضي باشد به ازاي هر قدمي كه زن برمي دارد خانه اي در آتش براي شوهرش بنا مي شود .

 (بحار الانوار،ج153،ص249)

 

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
امام علی(علیه السلام)فرمودند:
یَظهَرُ فِی آخِرِالزَّمان و اقتِرابِ السّاعه وَ هُوَ شَرُّالأزمِنَه نِسوه کاشفاتٌ عارِیا تٌ ، مُتَبَرجاتٌ مِنَ الدِّینِ ، داخِلاتٌ فی الفِتَنِ ، مائِلاتٌ الی الشَّهَواتِ ، مُسرعاتٌ اِلَی اللذَّات ، مُستََحِلاتٌ لِلمُحَرَّمَاتِ ،فی جَهنَّمَ خالِدَاتٌ.
درآخرالزمان و نزدیک قیامت که آن زمان بدترین زمانهاست ،زنانی پیدا می شوند که حجاب ندارند و عریان هستند، خودشان را برای غیرِشوهرانشان آرایش می کنند. داخل شدگان در فتنه ها و به شهوترانی متمایلند، به خوشگذرانی ها شتاب داشته و حرام را حلال می شمارند ، اینان درجهنم برای همیشه می مانند.
 
من لایحضره الفقیه حدیث 4374

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

سوال:

 ساختن مجسمه تام ذی روح (دارای روح ) حرام است ، آیا این حکم، عروسک سازی به وسیله پارچه یا مواد پلاستیک یا مجسمه هایی که به وسیله خمیر مخصوص ساخته می شود را نیز شامل می شود ؟
امام خمینی(ره):
ساختن مجسمه ذی روح جایز نیست. 
آیة الله گلپایگانی (ره):
ساختن مجسمه و خضوع درمقابل آن حرام است و نیایش و احترام در برابر مجسمه ها و نصب آنها در معابر و میادین حرام است.
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
به نظر شریف حضرت امام(قدس سره) ساختن مجسمه تام ذی روح جایز نیست ولی خرید و فرش و نگهداری آن اشکال ندارد و ساختن عروسک تام اگر مجسمه بر آن صدق کند نیز همین حکم را دارد.
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
بلی شامل می شود. 
آیة الله سیستانی (دام ظلّه):
شامل می شود و حکم مبنی بر احتیاط است. 
آیة الله بهجت (ره):
حرام است. 
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
جایز نیست. 
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
اشکال دارد ولی ساختن بازیچه بچه ها مانعی ندارد. 
آیة الله تبریزی(ره):
ساختن مجسمه کامل اگر از ذوی الارواح باشد بنابر مشهور حرام مطابق با احتیاط است و ساختن عروسک اگر عرفا اسباب بازی به حساب آید مانعی ندارد
www.tebyan.net مأخذ :

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

نقاشی (انسان، حیوان، مناظر طبیعت) در صورتی که
به حالت طبیعی حجم دار باشد چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره):
اگر نقاشی برجستگی ندارد مانع ندارد.       
(استفتائات، انتشارات اسلامی 1378، پنجم، ج 2، ص 8، س 46)
 
آیة الله اراکی(ره):
تصویر انسان کامل حرام است همچنین تصویر ذی روح (حیوان) نیز حرام است.    
(مسائل الواضحه ص 190، م 2844)
آیة الله بهجت (ره):
اگر ذی روح نیست مانع ندارد و نقاشی ذی روح تام خلاف احتیاط است گرچه اظهر جواز آن است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله تبریزی(ره):
نقاشی غیر جاندار مانعی ندارد، و نقاشی جاندار هم چنانچه بنحو کامل نباشد، مانعی ندارد. والله العالم 
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
اگر نقاشی باشد مانعی ندارد.       
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله خویی(ره):
نقاشی جاندار حرام است، نقاشی تمام بدن حیوان یا انسان هر چند مجسمه نباشد حرام است.           
 (16 توضیح المسائل ص 522، م 2838 منهاج الصالحین، عشرون، بیروت، ج 2، ص 8، م)
 
آیة الله سیستانی (دام ظلّه):
حرام نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله شبیری زنجانی (دام ظلّه):
نقاشی جاندار بنا بر احتیاط حرام است.    
(توضیح المسائل 1383، دانش، ج 2، ص 85، م 2077)
 
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
نقاشی انسان یا حیوان اشکال ندارد.         
(جامع الاحکام، حضرت معصومه(س)، 1378، ج 1، ص 307، س 1060)
 
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
نقاشی اشکالی ندارد.     
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله گلپایگانی (ره):
اگر برجسته باشد که صورت مجسمه پیدا کند و مال ذی روح باشد اشکال دارد. والله العالم 
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
اشکالی ندارد 
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله نوری همدانی (دام ظلّه):
کشیدن تصویر ذی الارواح از انسان و غیر انسان حرام است.    
(منتخب المسائل، 1383، مهدی موعود (عج) ص 234، م 634)
 
آیة الله وحید خراسانی (دام ظلّه):  
تصویر صاحب روح از انسان و حیوان بنابراحتیاط واجب حرام است.         
(منهاج الصالحین مدرسه امام باقر(ع)، نگارش، ج 3، ص 11، م 16)
 
www.tebyan.net مأخذ :
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

ساخت عروسک و مجسمه و نقاشی و ترسیم چهره ی موجودات زنده اعم ازگیاهان،حیوانات و انسان و خرید و فروش و نگهداری و ارائه ی آن ها در نمایشگاه چه حکمی دارد؟
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
ساخت مجسمه و نقاشی و ترسیم موجودات بی روح اشکال ندرد و همچنین نقاشی و ترسیم چهره ی موجودات دارای روح،اگر بدون برجستگی باشد و یا مجسمه ی آن ها به صورت غیرکامل باشد اشکال ندارد ، ولی ساخت مجسمه ی انسان یا سایر حیوانات به صورت کامل اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری و نقاشی و مجسمه سازی جایز است و ارائه ی آن ها در نمایشگاه هم اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات، ش 1221
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
نسبت به نقاشی اشکال ندارد و نسبت به مجسمه ی ذی روح ،احتیاط در ترک است و خرید و فروش مجسمه ی ذی روح ، بنابر احتیاط لازم ، حرام است .
جامع الاحکام،ج1،ش 979 و980 .
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
ساختن مجسمه حرام است و نگهداری آن اشکال ندارد و نقاشی کردن اگر برجستگی نداشته نباشد ، مانعی ندارد.
جامع المسائل،ج1 ، ش 1010،1014،1015 .
آیة الله نوری همدانی (دام ظلّه):
ساختن مجسمه در صورتی که برای هدف عقلائی باشد و اسراف محسوب نشود ، جایز است.
استفتائات ، ج2 ، ش 568 .
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
مجسمه سازی اشکال دارد و نقاشی جایز است.
استفتائات جدید ، ج 1 ، ش 548 .
منبع:لطیف راشدی ، رساله استفتائات جدید مراجع تقلید،

 ش 204، ص 175 و

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

سوال: ساختن مجسمه ی ذی روح (مجسمه ی موجود زنده)
و آموزش و نصب آن در میادین و مراکز عمومی چه صورت دارد؟
 
آیة الله خامنه ای (دام ظلّه):
به نظر شریف امام راحل(ره) ساختن مجسمه تام (کامل)ذی روح (موجود دارای روح) حرام است ولی خرید و فروش و نگهداری آن اشکال ندارد.
 
آیة الله فاضل لنکرانی (ره):
ساختن آن حرام است ولی نصب و نگهداری آن مانعی ندارد.
 
آیة الله بهجت (ره):
ساختن مجسمه کامل، آموزش و نصب آن حرام است ولی نگهداری مجسمه مانعی ندارد اگر برای غایات (اهداف) غیر محرمه باشد.
 
آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه):
ساختن مجسمه ذی روح از انسان و غیر انسان و شغل و کسب مجسمه سازی و گرفتن اجرت برای ساختن آن حرام است و نصب آن در میادین و مراکز دیگر خلاف شئون و شخصیت اسلامی جامعه و سیره مسلمین است.
 
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظلّه):
اشکال دارد.
 
آیة الله تبریزی(ره):
ساختن مجسمه تام ذی روح نزد مشهور (اکثر فقها) حرام است و تعلیم آن چنانچه موقوف به ساختن بشود حرام است و اما نگاه داشتن بعد از ساختن مکروه می باشد.
 
آیة الله سیستانی (دام ظلّه):
ساختن آن به احتیاط جایز نیست. ولی نصب آن فی حد ذاته (به خودی خود) اشکال ندارد.
 
مأخذ: سید محسن محمودی،مسائل جدید ار دیدگاه علما و مراجع تقلید،ج1 ، ص 45 و44 .

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 14 / 11برچسب:یاصاحب الزمان عج الله تعالی فرجه,, ] [ 22:13 ] [ oroojloo ] [ ]

 

قال رسول الله صلی الله علیه و اله:
و مَن مَشی الی مسجدٍ يَطلب فیه الجماعة کان له بکل خطوة سبعونَ الفَ حسنةٍ، و یُرفَعُ له مِن الدرجاتِ مثلُ ذلک، فَاِن مات و هو علی ذلک وَکَّلَ الله به سبعینَ الفَ ملکٍ یُعودونَه فی قبره و یبشرونه و یُؤنِسونَه فی وَحدَته و یستغفرون له حتی یُبعَثَ ؛
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
کسی که به قصد شرکت در نماز جماعت به سوی مسجد گام بر می دارد . خداوند متعال در مقابل هر گامی که بر می دارد هفتاد هزار حسنه به او پاداش می دهد و به همین میزان نیز درجات وی بالا خواهد رفت و اگر درچنین حالی بمیرد ؛ خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را مامور می نماید تا در قبر به دیدار او رفته ، وی را بشارت دهند و در تنهایی قبر انیس او باشند و تا روز قیامت برایش طلب آمرزش کنند.
بحارالانوار:76/336/1 - مکارم الاخلاق ج۲ ص ۳۷۵
ماخذ :غیاثی کرمانی، حدیث همراه،ص316

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

تصوير شير به اعجاز حضرت تجسم يافت ...
هارون الرشيد مرد ساحري را استحضاركرد تا در مجلسي كه تشكيل مي دهد شركت كند وامام كاظم(عليه السلام)را درآن مجلس سربزیر و شرمسار نمايد.وقتي سفره غذا پهن گرديد وغذا آماده شد هر چه خادم امام (علیه السلام) مي خواست از سفره نان بردارد از جلوي دست او دور مي شد .هارون از اين واقعه كه به توطئه ی خود او و مردساحر تحقق يافته بود به شدت مي خنديد وخوشحال شده بودكه امام (علیه السلام) را شرمنده كرده است.امام كاظم (علیه السلام) سربلند كرد و به تصوير شيري كه بر ستوني كشيده شده بود نگاه كرد وگفت اي شير خدا ! بگير دشمن خدا را.تصوير شير به اعجاز حضرت تجسم يافت و چون درنده اي بزرگ مرد جادوگر را پاره پاره كرد.هارون و اطرافيانش از وحشت آنچه ديدند بر زمين افتادند و حيران گشتند.پس از مدتي كه به حال عادي برگشتند . هارون به امام (علیه السلام) عرض كرد:از تو مي خواهم به حقي كه من بر تو دارم بخواهي كه تصويرشير اين مرد را بازگرداند.امام (علیه السلام) فرمود: اگرعصاي موسي آنچه را بلعيد بازگردانيد اين تصوير هم آن مرد را بازمي گرداند.
امالی صدوق ، ص 148- مناقب ، ج 3، ص 417 بحار ، ج 48، ص 42.
 محمدرضا اکبری،معجزات شگفت انگیز چهارده معصوم علیهم السلام،ص104 و 105
الشیخ محمد باقر المجلسی، بحارالانوار،الطبعة الثانیة المصحَّحة 1403 ه-1983م،موسسة الوفاء-بیروت-لبنان-صَرب:1457، ج 48 ،ص 41 و42

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

آیا پیامبر به شهادت رسید؟

در احـاديـث مـعـتـبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت چنانكه صفّار به سـنـد مـعـتـبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه در روز خيبر زهر دادند آن حـضـرت را در دسـت بـزغـاله چـون حـضـرت لقـمـه اى تـنـاول فـرمـود آن گـوشـت بـه سـخـن آمـد و گـفـت : يـا رسـول اللّه ! مـرا بـه زهـر آلوده اند؛ پس حضرت در مرض موت خود مى فرمود كه امروز پـشـت مـرا در هـم شـكـست آن لقمه كه در خيبر تناول كردم و هيچ پيغمبر و وصىّ پيغمبرى نـيـسـت مـگـر آنـكـه بـه شـهادت از دنيا بيرون مى رود. و در روايت ديگر فرمود كه زن يهوديه آن حضرت را زهر داد در ذراع گوسفندى و چون حضرت قدرى از آن تناول فرمود آن ذراع خبر داد كه من زهرآلوده ام پس حضرت آن را انداخت و پيوسته آن زهر در بـدن آن حـضـرت اثـر مـى كـرد تـا آنـكـه بـه هـمـان عـلت از دنـيـا رحـلت فرمود. 
صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ.
 شیخ عباس قمی(ره)،منتهی الامال،ج 1،ص238
« بصائرالدرجات صفار» ص503،باب «الائمه انّه کلمهم غیرالحیوانات»،ح 5 و 6 .

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 5 / 11برچسب:مسجد و نماز صبح ,,,, ] [ 10:57 ] [ oroojloo ] [ ]

javani.loxblog.com

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 30 / 10برچسب:ای انسان !,انفطار6,غرور و خودژسندی,کبر,در برابر خدا,, ] [ 21:31 ] [ oroojloo ] [ ]

 

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ
وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ.
هرگاه بعد از علم و دانشى که (در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: «بياييد ما فرزندان خود را دعوت کنيم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنيم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنيم؛ و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
سوره ی مبارکه ی آل عمران،آیه شریفه ی 61
مباهله یعنی یکدیگر را نفرین کردن ، در ذیل این آیه ،از امام صادق (ع) روایت شده است : « گروهی از مسیحیان نجران نزد پیامبر (ص) آمدند و به او عرض کردند : به چه چیز دعوت می کنی ؟ حضرت فرمود : به این که گواهی دهید که جز الله خدایی نیست و من پیامبر خدا هستم و این که عیسی بنده ی خلق شده ای بود که می خورد و می نوشید . پس از بحث و گفت و گوی فراوان ، گروه مسیحی حاضر به قبول حق نشدند و زیر بار نرفتند که عیسی بنده ای از بندگان خداست . در آن هنگام این آیه نازل شد . پیامبر (ص) به آنها فرمودند که بیایید یکدیگر را نفرین کنیم ،اگر حق با من بود ، لعنت خدا بر شما نازل شود و اگر حق با شما بود ، لعنت خدا بر من فرود آید .آنها پذیرفتند و قرار گذاشتند که فردای آن روز در مکانی حضور یابند و با هم مباهله کنند هنگامی که نزد رؤسای خود بازگشتند و مطلب را بازگو کردند ، سران آن ها گفتند که اگر او قوم خود را آورد ، پیامبر نیست ؛ ولی اگر فقط خانواده اش را آورد حتما پیامبر است . فردای آن روز ، پیامبر (ص) همراه علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) برای مباهله حاضر شد . هنگامی که گروه نصرانی این صحنه را دیدند . از پیامبر خواستند که از مباهله صرف نظر کند و اجازه دهد که آنها به دین خود بمانند و به پیامبر (ص) جزیه دهند ، پیامبر (ص) نیز پذیرفت و آنها بازگشتند » (تفسیر المیزان ج ۳ ، ص ۲۶۴)
در روایتی آمده است که اسقف مسیحیان به آن ها گفت :«من صورت هایی را می بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند که کوه ها را از جا بر کند ، چنین خواهد کرد . هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و یک مسیحی تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند » (تفسیر نمونه ، ج۲ ، ص ۵۷۹)
جریان مباهله علاوه بر این علم خاص پیامبر (ص) را نشان می دهد ، تاثیر دعا و نیایش آن حضرت نیز می نماید .(تفسیر موضوعی ، ج۹ ، ص ۱۷۸)

نکته بسیار مهم در لفظ «انفسنا» است فردی که مصداق این لفظ است ، باید از نظر کمالات و صفات نفسانی به حدی برسد که بتوان او را « نَفسُ النَّبی » (جان پیامبر) شمرد و چنان که گفته شد مراد از این لفظ ، شخص علی (ع) است . (منشور جاوید ، ج۷ ، ص ۱۰۶

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

روايت شده كه روزى يكى از اصحاب حضرت صادق عليه السلام خدمت آن حضرت رسد؛ ديـد آن جـنـاب پـيراهنى پوشيده كه گريبان آن را وصله زده اند، آن مرد پيوسته نظرش بـر آن پـيـنـه بـود و گـويـا از اینکه حـضرت آن پيراهن را پـوشـيـده است تعجب داشت ، حضرت فرمود: چه شده ترا كه نظر به سوى من دوخته اى ؟ گفت : نظرم به پينه اى است كه در گريبان پيراهن شما است ، فرمود:بردار اين كتاب را و بخوان آن چيزى كه در آن نوشته است .رواى گفت : مقابل آن حضرت يا نزديك آن حضرت كتابى بود پس آن مرد نظر افكند در آن ديد نوشته است در آن :
( لاايمانَ لِمَن لاحَياءَ لَهُ وَ لامالَ لِمَنْ لاتَقْديرَ لَهُ وَ لاجَديدَ لِمَنْ لاخَلِقَ لَهُ ) ؛يـعـنـى ايـمـان نـدارد كـسـى كـه حـيـاء نـدارد، و مـال نـدارد كـسـى كـه در مـعـاش خـود تـقـديـر و انـدازه نـدارد، و نـو نـدارد كـسـى كـه كـهـنـه ندارد.(20)
مـؤ لف گـويـد: كـه گـذشـت در ذيـل مواعظ و كلمات حكمت آميز حضرت امام محمّدباقر عليه السلام كلماتى در حيا و بيانى در تقدير معيشت ، به آنجا رجوع شود.
بحارالانوار 47/45
مأخذ:مرحوم حاج شيخ عباسقمى،منتهى الامال،جلد دوّم،زندگانی امام صادق علیه السلام،ص245

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

روزه ها را از روي عمد نگرفتم ؛ ولي نمي دانستم افزون بر قضا ،
كفاره هم دارد ،آيا در اين فرض كفاره واجب مي شود؟
همه ي مراجع :
آري ، افزون بر قضاي روزه ها،بايد كفاره نيز بدهد
ونا آگاهي از كفاره،باعث سقوط آن نمي گردد.
مأخذ:سيد مجتبي حسيني،رساله ي دانشجويي،احكام روزه،ص130

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

روزه داري و ضعف چشم
چشم من ضعيف است و مي ترسم روزه برايم ضرر داشته باشد ،
تكليف من چيست ؟
همه ي مراجع :
اگر خوف ضرر عقلايي باشد ، روزه بر شما واجب نيست و اگر
 تا ماه رمضان سال بعد بيماري ادامه يافت،قضا هم واجب نيست.تنها براي هر روز 750 گرم گندم ، جو و يا آرد و...را به
عنوان كفّاره به فقير بدهيد .
تبصره :
ملاك ضرر،تشخيص خود شخص است؛يعني،همين اندازه كه ترس شما نسبت به ضرر،عقلايي باشد،كافي است.احتمال ضرر گاهي از قول متخصص و زماني از تجربه مريض هاي مشابه و گاهي از تجربه خود انسان ،به دست مي آيد.
مأخذ:سيد مجتبي حسيني،رساله ي دانشجويي،احكام روزه،ص129

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 10 / 5برچسب:روزه داري و ضعف چشم,, ] [ 5:35 ] [ oroojloo ] [ ]

 

شستن سر در زير شير آب در حال روزه ، چه حكمي دارد ؟
همه ي مراجع :
آنچه روزه را باطل مي كند ، فربردن سر زير آب است ؛ به طوري كه يك مرتبه آب ، همه ي سر را فراگيرد ؛ اما شستن سر زير شير و زير دوش اشكالي ندارد .
توضيح المسائل مراجع،م 1608،1609و1610.
مأخذ:سيد مجتبي حسيني،رساله ي دانشجويي،احكام روزه،ص127

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 10 / 5برچسب:شستن سر در حال روزه,, ] [ 5:31 ] [ oroojloo ] [ ]

 

سحري و اذان
اگر شخصي با اعتقاد به اين كه هنوز اذان صبح را نگفته اند ،
مشعول سحري بشود؛سپس متوجه گردد كه اذان صبح گذشته است
حكم روزه ي او چيست ؟
همه ي مراجع(به جز آيت الله بهجت) :
اگر بدون بررسي و تحقيق در طلوع فجر،مشغول سحري شده،
 روزه اش باطل است و بايد قضا كند.
آيت الله بهجت :
اگر بدون بررسي و تحقيق در طلوع فجر مشغول سحري شده ،
بنابراحتياط واجب روزه اش باطل است .
تبصره :
فرد يادشده با وجود اينكه روزه اش باطل شده،حق ندارد افطار كند ؛
بلكه بايد تا شب از مفطرات امساك نمايد.
مأخذ : سيد مجتبي حسيني،رساله ي دانشجويي،احكام روزه،ص128و129
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

 
هنگامي كه روزه مي گيرم ، به شدت بدنم سست مي شود و نمي توانم كارهايي مثل درس خواندن را انجام دهم ، وظيفه ي من چيست؟
همه ي مراجع:
اين گونه ضعف و سستي ها تا حدودي لازمه ي روزه است و براي نوع افراد پيش مي آيد و به جهت آن نمي توان روزه را خورد ؛ولي اگر ضعف به قدري باشد كه معمولا نمي شود آن را تحمل كرد ، خوردن روزه اشكال ندارد.
تبصره :
البته انسان مي تواند در اين شرايط به مسافرت برود(5/22كيلومتر) و روزه ي خود را بخورد و به وطن برگردد.در اين صورت لازم نيست تا مغرب از خوردن وآشاميدن خودداري كند و بعد از ماه رمضان ، قضاي آن را به جا آورد و كفاره هم ندارد.
مأخذ:سيد مجتبي حسيني،رساله ي دانشجويي،احكام روزه،ص129

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

گاهي انسان روزه دار در كنار وسيلة نقليه قرار مي گيرد و
دود آن به حلق او مي رسد آيا روزه اش باطل مي شود ؟
همة مراجع :
اگر با اين اعتقاد كه دود غليظ به حلقش نمي رسد در كنار وسيلة نقليه بايستد و به طور اتفاق دود به حلقش برسد روزه اش صحيح است .
آيات عظام:سيستاني و نوري ، تعليقات علي العروة ، ج2 المفطرات،السادس،
آيات عظام:امام،تبريزي،فاضل ومكارم،توضيح المسائل مراجع،م1605؛
آيت الله بهجت،وسيلة النجاة،ج1،م1132ودفتر: آيت الله خامنه اي.
منبع : سيد مجتبي حسيني، رسالة دانشجويي،ص126
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

استفتاء :
تنفس بخارآب درحمام ، براي روزه دار چه حكمي دارد؟
 
همة مراجع :
بخار آب حمام روزه را باطل نمي كند .
 
توضيح المسائل مراجع،م1605
منبع : سيد مجتبي حسيني،رسالة دانشجويي،ص126
www.javani.loxblog.com
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

آيا فرو بردن خلط ، روزه را باطل مي كند ؟
همة مراجع (به جز آيات عظام بهجت و سيستاني) :
فر بردن خلط- چنانچه به فضاي دهان نيامده باشد- اشكال ندارد ؛
ولي اگر به فضاي دهان برسد ، احتياط واجب آن است كه فرو نبرد(1) .
آيت الله بهجت (ره) :
فرو بردن خلط اگر در حال غير روزه امري عادي باشد و به فضاي دهان نيز نيامده باشد، اشكال ندارد؛ ولي اگر به فضاي دهان برسد ،
احتياط واجب آن است كه فرو نبرد(2) .
آيت الله سيستاني (دب) :
فرو بردن خلط- چنانچه به فضاي دهان نيامده باشد- اشكال ندارد؛
ولي اگر به فضاي دهان برسد ، احتياط مستحب آن است كه فرو نبرد(3) .
تبصره :
مرز فضاي دهان و حلق ، مخرج حرف «خ» مي باشد .
                                                                                                                                                                  
1- توضيح المسائل مراجع،م1580؛وحيد، توضيح المسائل،م1588 و دفتر : آيت الله خامنه اي(دب) .
2- توضيح المسائل مراجع ، م1580 .
3-همان .
 منبع : سيد مجتبي حسيني  ، رساله دانشجويي ، ص125 ،  ش159

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

پر كردن دندان در ماه رمضان چگونه است ؟
همة مراجع :
پر كردن يا جرم گيري و كشيدن دندان در ماه رمضان ، براي پزشكان جايز است و براي شخص روزه دار زماني جايز است كه مطمئن باشد خون يا آبي كه به وسيلة دستگاه وارد فضاي دهان مي شود،فرو نخواهد رفت.
توضيح المسائل مراجع،م1583-1573
منبع:سيد مجتبي حسيني ،رساله دانشجويي،ص125، ش158

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

پرسش:
گاهي از لثه هايم خون مي آيد و با آب دهان مخلوط مي شود ،
اگر آن را فرو ببرم روزه باطل مي شود ؟
پاسخ:
همة مراجع(به جز مراجع عظام تبريزي،صافي و نوري):
اگر خون لثه  در آب دهان مستهلك شود،فرو بردن آن روزه را باطل نمي كند (1).
مراجع عظام تبريزي و صافي:
اگر خون لثه در آب دهان مستهلك شود؛بنابر احتياط واجب فرو نبرد و بيرون بريزد  (2).
آيت الله نوري:
فرو بردن آن جايز نيست؛هر چند در آب دهان مستهلك شود(3).
                                                                                                                                        
1  امام،سيستاني،فاضل،مكارم،تعليقات علي العروة،الفصل الرابع،
م 1 ؛ خامنه اي ،اجوبة الاستفتائات،س763 و دفتر:وحيد،بهجت.
2 - تبريزي،استفتائات،س640 و دفتر :صافي .
3- نوري،تعليقات علي العروه،الفصل الرابع،م1.
منبع: سيد مجتبي حسيني،رسالة دانشجويي،ش157،ص125

 

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
[ 10 / 5برچسب:لثه هايم خون,, ] [ 5:3 ] [ oroojloo ] [ ]

 

كسي كه در سحر تا پايان اذان
غذا بخورد روزه اش چه حكمي دارد؟
همة مراجع :
ملاكِ امساكِ برايِ روزه ، طلوع فجر صادق است. بنابراين اگر با شروعِ اذان ، اطمينان به طلوع فجر پيدا كند ، نبايد چيزي بخورد و اگر لقمه اي در دهان دارد ، نبايد فرو برد . امّا اگر اطمينان به دخول وقت ندارد ، مي تواند چيزي بخورد .
تبصره :
البته براي آنكه دچار شبهة بطلان روزه نشود ،
 احتياط آن است كه چند دقيقه قبل از اذان صبح ،
از خوردن و آشاميدن امساك كند .
 
توضيح المسائل مراجع، م742 و 1574
منبع:سيد مجتبي حسيني ،رساله دانشجويي،ص128،س ش167

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:

 

نه آن را مى نوشم و نه تحريم مى كنم ولى...!
 
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ع قَالَ أَفْطَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَشِيَّةَ خَمِيسٍ فِي مَسْجِدِ قُبَا فَقَالَ هَلْ مِنْ شَرَابٍ فَأَتَاهُ أَوْسُ بْنُ خَوَلِيٍّ الْأَنْصَارِيُّ بِعُسٍّ مَخِيضٍ بِعَسَلٍ فَلَمَّا وَضَعَهُ عَلَى فِيهِ نَحَّاهُ ثُمَّ قَالَ شَرَابَانِ يُكْتَفَى بِأَحَدِهِمَا مِنْ صَاحِبِهِ لَا أَشْرَبُهُ وَ لَاأُحَرِّمُهُ وَ لَكِنْ أَتَوَاضَعُ لِلَّهِ فَإِنَّهُ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اللَّهُ وَ مَنِ اقْتَصَدَ فِي مَعِيشَتِهِ رَزَقَهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَكْثَرَذِكْرَ الْمَوْتِ أَحَبَّهُ اللَّهُ.
امام صادق عليه السلام فرمود : رسول خدا صلى الله عليه و آله درشبانگاه پنجشنبه اى در مسجد قبا افطار نمود پس فرمود : آيا نوشيدنى اى هست ؟ پس اوس بن خولى انصارى كاسه اى بزرگ شير آميخته شده با عسل را به خدمت حضرت آورد. حضرت كاسه را به دهان مبارك نزديك فرمود و سپس آن را كنار گذاشت و فرمود: اين دو نوشيدنى است كه مى توان به يكى از اين دو اكتفا نمود، من نه آن را مى نوشم و نه تحريم مى كنم ولى به خاطر خدا تواضع مى كنم زيرا كسى كه به خاطر خدا تواضع كند خداوند او رابالا مى برد و كسى كه تكبر ورزد خداوند او را به زير مى كشد و كسى كه در زندگانيش ميانه روى پيشه كند خداوند روزى اش ‍ مى بخشد و كسى كه اسراف كند خداوند محرومش مىسازد و كسى كه زياد مرگ را ياد كند خداوند او را دوست مى دارد.
شيخ حر عاملي (ره)،وسائل الشيعه،كتاب جهاد النفس،
 بَابُ اسْتِحْبَابِ التَّوَاضُعِ فِي الْمَأْكَلِ وَ الْمَشْرَبِ وَ نَحْوِهِمَا

www.javani.loxblog.com

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

برچسب‌ها:
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 11 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

تقدیم به همه ی جوانانی که تصمیم دارند بهار عشق را در بهار عمر آغاز کنند و آن را به دست خزان پيري نسپارند و بهار عمر را در بهار عشق به خداوند در هم تنيده و در اين بهارِ بهاري،مرواريد وصال را در كلبه ي قلب خود محفوظ نگه دارند. تو قدر خرمي نوبهار عمر بدان****خزان گلشن ما را دگر بهاري نيست
نويسندگان
آخرين مطالب
آرشيو مطالب
5 آذر 1394
5 آبان 1394 3 مرداد 1394 3 تير 1394 5 خرداد 1394 3 بهمن 1393 1 مهر 1393 5 خرداد 1393 7 ارديبهشت 1393 7 فروردين 1393 6 فروردين 1393 4 فروردين 1393 3 فروردين 1393 5 آبان 1392 3 آبان 1392 1 مهر 1392 5 ارديبهشت 1392 7 فروردين 1392 4 فروردين 1392 3 فروردين 1392 2 فروردين 1392 1 فروردين 1392 7 اسفند 1391 6 اسفند 1391 5 اسفند 1391 3 اسفند 1391 2 اسفند 1391 7 بهمن 1391 6 بهمن 1391 5 بهمن 1391
امکانات وب